Odborná stáž na Hořickém gymnáziu

12. listopadu jsme u nás přivítali hosty z programu Učit (se) spolu: VŠ studenty, učitele různých škol, lektory a didaktiky.
Stáž organizovala Pedagogická fakulta UHK a tématem bylo bezpečné prostředí. Postřehy stážistů z pozorování našeho školního života a jejich ocenění jsou pro nás dalším potvrzením, že cesta, na kterou jsme se před několika lety vydali, je cestou správnou.

Ze zpětné vazby jednoho z účastníků stáže:

„Oceňuji skutečně respektující, otevřený a autentický přístup ke studentům, který je ve škole patrný na každém kroku.
Oceňuji aktivní hledání cest, jak vylepšit svou práci, svou školu, aby to bylo ve prospěch studentů.
Oceňuji, že otevřeně pojmenováváte i to, co vám „zatím nejde“, co se potřebujete naučit.
Oceňuji, že se dokážete radovat z toho, co se vám podařilo.
Oceňuji, že řešení hledáte společně napříč pedagogickým sborem, spolu se studenty.
Oceňuji zapojení studentů do péče o rozvoj i běh školy (služby škole, přijímací řízení, prázdninový plánovací výjezd…).
Oceňuji otevřené srdce lidí ve škole, že vnímají, že emoce sem patří.
Jsem stále ohromen vysokou úrovní komunikace mezi učitelem a žáky a žáky navzájem.
Obdivuji kvalifikovanost učitelů, jejich vstřícné vystupování.

Přemýšlel jsem o tom, jak dále promýšlet podmínkový systém, aby se snižovalo riziko, že se může (kvůli získání podmínky) vytrácet hodnota vlastního učení a objevování (samého o sobě). Uvědomuji si, že je to téma celospolečenské, přesahující rámec školy.

Byl jsem mile překvapen, že s námi nejprve diskutovali sami studenti bez přítomnosti dospělého ze školy. Viděl jsem v tom velkou důvěru, kterou studenti ve škole požívají.
Studenti se diskuze zhostili zkušeně a přirozeně. Pro školu jejich pohled vyšel velmi lichotivě, přestože nebyl pouze jednostranný.

Hodnoty školy a její filozofie, které máte uvedené na webových stránkách a které někteří popisují, že jsou nadsazené, tak míru naplnění těchto hodnot vnímám (za těch více než pět let fungování školy) jako nadstandardní. Zejména v oblasti (právě) bezpečného prostředí školy, vzájemného respektu, úrovně společné komunikace.
Při společné diskuzi s učiteli školy byl opět zřetelný obdivuhodný lidský rozměr vaší školy.“